Thursday 23 April 2015

Aku tak ingin Dimiliki

bab 1 "wahhh..hensem nyer pakwe nie..kau tengok nie, Kira..best nyer kalau dapat pakwe hensem dgn segak mcm nie. aku bolehla mati dalam iman,"terkekek2 Faza @ Fazalina Ain , sahabat serumah Kira@nama sebenarnya, Azakira Kirana mengilai..begitu kusyuk Fazalina Ain membelek majalah ikon lelaki di tangannya.. Azakira Kirana hanya buat tak endah jer dengan segala percakapan Fazalina Ain..segala bebelan sahabatnya itu hanya bagaikan menyimbah air di kereta..ehh, bukan, silap..hehe..bagaikan menyimbah air ke daun keladi."eh, betul ker perumpamaan aku nie" rungut Azakira Kirana dalam hati..ahh lantaklah..Bukannya nak masuk pertandingan menghafaz kamus dewan bahasa pun,'gumam hatinya lagi.. entah apalah yg diagung2 kan sgt dek sahabtanya , Faza tu..Macam lah tak pernah tengok lelaki hensem, heran aku"kutuk hati Kira lagi..pelikkk aku" bisiknya dalam hati..Fazalina Ain yang tidak mendapat sebarang respon dari Kira mula merasa panas hati..."ehh, kau ni kenapa heh, Kira?Pekak ehh, sajer buat2 tak dengar mende aku cakap tadi lah!aku benganglah dengan kau nie..heyy, aku cakap dengan kau ni..Kau denagr tak nie? terkebil2 Faza memandang Kira, kawan baiknya sejak beberapa tahun lalu,setelah berkenalan di kolej tempat mereka belajar kini. Azakira Kirana masih lagi berdiam diri, tidak bergerak.Matanya hanya terfokus pada henfon samsung galaxy note nya..dibacanya hasil kajian yang dilakukan sekumpulan penyelidik Universiti Jepun tentang penemuan artifak bersejarah, penemuan asal usul tamadun manusia purba di Sri Lanka..Berita ni memang menggemparkan sluruh dunia, termasuk Kira sendiri, yang merupakan pelajar dalam Ijazah Sarjana Muda Arkeologi di Universiti Tuanku Panglima Nasional..Memang bidang itu yang Kira impikan, sekaligus hasrat nya ingin menggenggam jawatan sebagai ahli arkeologi sedari kecil..dia akan mencuba sedaya upaya untuk merealisasikan impiannya itu..minatnya untuk mengkaji segala jenis bahan penemuan bersejarah, fosil dan tulang @ rangka makhluk yg pernah hidup jutaan, malahan ribuan tahun dahulu menjadi keutamaan.. "LELAKI??Entah, itu bukan keutamaan aku,'ujar Kira dalam diam..AAku cuma nak jadi ahli arkeologi yang terkenal dan berjaya.lelaki ni, takde masa aku nak fikirla, Faza..lembut tutur kata Kira menerangkan nya pada Faza..Dia hanya mahu sahabatnya itu tahu, dia sedang sibuk mengejar impiannya sekarang..

No comments:

Post a Comment